3 trends voor handelsbedrijven om rekening mee te houden
Hoe kunnen handelsbedrijven toegevoegde waarde blijven leveren als regisseur van de keten? Hoe spring je in op trends als verduurzaming, automatisering en logistieke uitdagingen? De trends in de markt geven richting. In dit whitepaper staan ze uitgelegd.

Trend 1: De noodzaak van slim voorraadbeheer
Slim voorraadbeheer is een voorwaarde om een relevante rol te spelen in de keten. Dat is niet nieuw alleen zijn er veel verbeteringen te realiseren. Dit kan met tools als WMS, alternatieve opslag en een efficiënt retourbeheer. Zo kun je sneller, meer kleinere orders leveren; foutloos en tegen een mooie marge.
Lees meer over trend 1
Trend 2: The Last Mile
Straten slibben dicht door bestelbussen van koeriers. Het laatste stuk: van het distributiecentrum tot de voordeur moet slimmer worden georganiseerd. En daarvoor zijn steeds meer initiatieven.
Lees meer over trend 2
Trend 3: Duurzaam: Circulaire economie
Steeds meer afnemers eisen dat hun leveranciers net als hen zelf een duurzame bedrijfsvoering nastreven. Handelsbedrijven die hierop inspelen hebben bestaansrecht. Check het stappenplan voor digitalisering van je handelsbedrijf.
Lees meer over trend 3

Logistiek moet logisch zijn. Deze processen hebben we logisch gemaakt met Exact en zelfs kunnen vereenvoudigen.
Hofman Animalcare
Arjan Hofman - Managing Director

Trend 1: De noodzaak van slim voorraadbeheer
Slimme tool: WMS
Warehouse management system (WMS) is de motor om slimmer met voorraden om te gaan. Dit systeem houdt constant de voortgang van goederen in het magazijn in de gaten, en verwerkt automatisch de bijbehorende transacties. Als bedrijf krijg je zo een sterke grip op de ontvangst, opslag en flow van de goederen, ook in een scenario met meerdere niveaus van goederenopslag.
Case: Slim orderpicken
BONFIX is fabrikant van onder meer fittingen, kranen en koppelingen. Het bedrijf gaat er prat op hoge kwaliteit te leveren tegen een hoge leverbetrouwbaarheid. En dan ook nog eens zeer snel leveren: vóór 16.30u bestelt, betekent de volgende dag geleverd. Door het WMS heeft het handelsbedrijf altijd inzicht in de voorraad en bestelt het bedrijf tijdig op basis van de informatie.
Nadat Bonfix aanvankelijk handscanners gebruikte bij het orderpicken om de foutmarge terug te dringen, werken ze nu inmiddels met wearable scanners. Deze zijn voorzien van een vingercamera met barcode scanner en geven precies aan waar de orderpicker heen moet en wat hij daar moet picken.
Oprichter Marcel van Buul van Bonfix:
“De kar is ook gekoppeld met het systeem, zodat u ziet in welke krat het product geplaatst moet worden. U kunt dus meerdere orders tegelijkertijd lopen, zonder dat u ze door elkaar haalt. Dit werkt vier keer zo snel als de traditionele manier van orders lopen.”
Bovendien is het ook nog eens gebruiksvriendelijk.
“Iedereen kan binnen tien minuten leren hoe het werkt en aan de slag gaan. Hierdoor kunnen we piekmomenten verwerken zonder extra moeite of stress. Sinds we op deze manier werken is de foutkans kleiner dan 0,05 procent op meer dan 450.000 orderregels.”
Hierin ondersteunt WMS binnen je voorraadbeheer:
- Standaardisatie van ontvangst van vracht.
- Optimalisatie van voorraadniveaus (nieuw en retourneringen) om te voorkomen dat kapitaal onnodig vastzit of dat het niet aan de vraag kan voldoen.
- Vormgeven en managen van fysieke magazijnlocaties voor een optimale verwerking van orders.
- Optimalisatie van communicatie over orders en logistiek management.
- Bijhouden van de productlocatie en tijd dat een product op de plank ligt om maximaal gebruik te maken van de ruimte en voorbereid te zijn op onregelmatige vraag.
Slim alternatief: Dropshipping
Door de klantlevering te verschuiven naar je leveranciers kun je een assortiment verbreden zonder te investeren in de fysieke voorraad zelf. Je weet zeker dat je geen voorraadkosten hebt. Het is dan aan jou om te kiezen voor welke optie je gaat: producten op voorraad hebben of klanten via dropshipment bedienen. Wil je klant een product retourneren? Geen probleem! Dropshipping goederen kunnen, afhankelijk van de afspraken, direct terug naar je leverancier. Je hebt geen inkooprisico want je betaalt pas aan je leverancier als je iets hebt verkocht. Bovendien heb je geen personeel nodig voor het inpakken en het verzenden van de bestelling.
Laat de beslissing of je al dan niet (gedeeltelijk) overgaat op dropshipping ook afhangen van de vraag naar het product. Is de vraag groot, dan is het wellicht veel aantrekkelijker om ze wel op voorraad te houden. Want dropshipment kost wel marge. Daarnaast ben je wel verantwoordelijk voor problemen rondom de levering. De klant bestelt bij je dus komt het product niet of beschadigd aan, dan moet je met een oplossing komen. Daardoor ben je niet geheel in control over je eigen reputatie. Maak daarom goede afspraken met je dropshipleverancier(s) over zaken als garantie, retourzendingen, levertijden en aanwezige voorraden.
Dropshipleveranciers verkopen ook van andere bedrijven, dus concurrenten van jou. Het zou zo maar kunnen dat de concurrentie de producten goedkoper kan aanbieden. Denk daarom goed na of dropshipping interessant voor jou is.


Slimme retourverwerking
Herken je deze symptomen? Retourneringen leiden tot chaos. Informatie is moeilijk vindbaar doordat iedereen langs elkaar heen praat. Sterker nog, als er een hoop retourneringen arriveren, breekt lichte paniek uit. Dat moet anders want retourneringen zijn te verminderen maar niet te stoppen. Er zijn immers genoeg redenen om een zending te retourneren. Als de klant een verkeerd product heeft ontvangen, of een zending blijkt bij aankomst defect of incompleet. Geen situatie is hetzelfde, voor elke reden is een andere maatregel nodig. Daarom moeten al deze verschillende processen duidelijk in kaart zijn gebracht en worden ondersteund met automatisering.
Maak het de klant makkelijk om een retour aan te melden. Handig: vermeld het stappenplan om retourneringen aan te melden op de pakbon. Nadat een retourzending is aangemeld, kun je eerst de achterliggende reden beoordelen en dan besluiten of je de aanmelding al dan niet in behandeling neemt.
Return Merchandize Authorisation
Klant altijd op de hoogte
Trend 2: the last mile

Gebruik data
82% van de tevreden consumenten hun positieve ervaringen delen met vrienden en familie. 74% gaat meer kopen en 53% van de tevreden klanten is bereid om een bezorgabonnement te nemen.
Kleine orders vaker leveren
Start-ups

Trend 3: Circulaire economie
Consumenten willen weten waar hun producten vandaan komen en hoe ze zijn gemaakt. Duurzaam ondernemen is een steeds groter maatschappelijk vraagstuk. Weggooien maakt plaats voor hergebruik. Is een product defect, dan is reparatie de norm in plaats van het aanschaffen van een nieuwe.
Repair cafes
Daarnaast neemt het aantal repair cafe’s toe waar mensen hun kapotte producten laten repareren. Er zijn er nu zo’n 1650 ter wereld waaronder een groot aantal in Nederland omdat het concept is bedacht door een Nederlander. In het tienjarig bestaan hebben repair cafés zo’n 1 miljoen producten gerepareerd. Ook interessant om dit soort initiatieven te bevoorraden.
Wat betreft inspelen op de cradle to cradle economie kan, als de herkomst van onderdelen is te traceren. Dat vereist een nauwkeurige registratie dus ga na of jouw ERP-systeem om kan gaan met traceerbaarheid. Biedt het een oplossing voor servicemanagement waar je het onderhoud en periodieke controles kan bijhouden. Want als een onderdeel defect raakt is het zaak dat er een onderdeel voor terug komt dat ook uit herbruikt materiaal bestaat. Afspraken maken en samenwerken met leveranciers is dus cruciaal voor succes in de circulaire economie.
Dat betekent veranderingen in een groot aantal interne processen. Denk aan wijzingen in voorraadniveaus, opslagruimte, bestelhoeveelheid, omloopsnelheid, verpakkingsmateriaal en leveringscondities.
Strategische keuzes
Hoe dan ook, wil je als handelsbedrijf een rol spelen in de circulaire economie dan is het belangrijk om strategische keuzes te maken. Bekijk welke rol bij de opkomst van de circulaire economie speelt bij klanten en onderzoek behoeftes. Vragen ze zelf om duurzame producten die lang mee gaan, speelt de behoefte om producten af te nemen in abonnementsvorm, willen klanten milieuvriendelijk verpakkingsmateriaal? Duurzamer ondernemen bereik je ook door nauwere samenwerking met leveranciers en klanten. Zo reduceer je de foutmarge en komen minder producten retour.
Zelf verduurzamen kunnen handelsbedrijven door hun wagenpark en energieconsumptie te vergroenen. Vervang Tl-verlichting voor energiezuinige LED’s die worden aangestuurd door sensoren. Magazijn renoveren? Gebruik duurzame materialen.
Wat kunnen wij voor je doen?
Bijzen&Dekker ondersteunt sinds 1996 de behoeften van ondernemers en MKB’ers. Van kleine bedrijven tot aan gevestigde middelgrote bedrijven met internationale activiteiten. We hebben een duidelijke focus op het ontwerpen van een geïntegreerde productsuite die specifiek is afgestemd op de behoeften van handelsbedrijven. Je krijgt alleen de functies die je nodig hebt, waardoor de implementatie van de software gemakkelijker kan gaan. Er is geen herimplementatie nodig wanneer je het ERP wil uitbreiden met geavanceerde modules voor bijvoorbeeld WMS, P2P, expense management, Salaris, HR, CRM, Process Modelling / Automation, Business Intelligence. Uitbreiden kan ook via het App Center waar je één van de 370+ zakelijke softwareprogramma’s eenvoudig kan koppelen aan je software. Een groot aantal programma’s is in minder dan 5 minuten te koppelen. Geen ander softwarebedrijf levert koppelmogelijkheden op dit niveau. Het ERP ondersteunt wetgeving in ruim veertig landen en kent flexibele deployment opties: volledig beheerde cloud service, private cloud en on premise.
Hoe ziet een ERP implementatie traject van Bijzen&Dekker eruit?
Kenmerkend voor het implementatietraject van ERP-oplossingen van Bijzen&Dekker is de korte implementatietijd ten opzichte van de gemiddelde implementatietijd van andere aanbieders in de markt. Dit komt door onze aanpak, wij geven je vooraf de duidelijkheid inzake tijdsduur, doorlooptijd en kosten, je weet waar je aan toe bent. Hieronder vind je een overzicht van de onderdelen en de duur ervan.
1. Analyse / Vooronderzoek
Wij gaan samen met jou op basis van de wensen en eisen inventariseren wat de behoeftes en pijnpunten zijn in je organisatie.
2. Advies (Plan van Aanpak)
Wij vertalen de bij jou vastgestelde knel- en verbeterpunten naar een oplossing. Deze aanbevelingen leggen wij vast in een Plan van Aanpak. In dit plan kun je minimaal de volgende zaken terugvinden;
- De vertaling van behoeftes naar een oplossing.
- De wijze waarop deze oplossing wordt uitgerold.
- De benodigde uitbreidingen en uren die horen bij de implementatie van de geadviseerde oplossing.
- Definitie van de implementatie en de door ons te leveren prestaties.
3. Implementatie
Je krijgt bij de implementatie ondersteuning van deskundige consultants en een persoonlijke projectmanager. De implementatie bestaat uit:
- Technische installatie en setup
- Uitrol van het ERP
- Kennisdeling
- Ondersteuning van gegevensmigratie
- Ondersteuning voor gebruikersacceptatietests
- GO-Live-ondersteuning
- Nazorg
4. Support (on going)
Na de implementatie dragen onze consultants je project over naar onze supportafdeling. Zij kunnen je telefonisch en remote ondersteuning bieden bij diverse vraagstukken.
Benieuwd welke ERP oplossing het beste
bij jouw organisatie past?
Neem contact met ons op voor meer informatie
of meld je aan voor een gratis bedrijfsscan.